MUZUŁMAŃSKI ZWIĄZEK RELIGIJNY W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

 

 

 

 

 

 

 

 

STATUT

MUZUŁMAŃSKIEGO ZWIĄZKU RELIGIJNEGO

W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

 

 

 

 

 

 

 

 

Uchwalony

dnia 20 marca 2004 roku

(w 29 dniu miesiąca Muharram roku 1425 wg kalendarza muzułmańskiego)

w Suchowoli

przez XV Nadzwyczajny Wszechpolski Kongres

Muzułmańskiego Związku Religijnego

w Rzeczypospolitej Polskiej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W imię Boga Miłościwego Miłosiernego Litościwego

O Boże Przenajświętszy Wielkiego Miłosierdzia!

Prowadź nas właściwą drogą

i dołącz nas do tych, których prowadzisz.

O Boże Wszechmogący!

Obdarz nas najcenniejszym zdrowiem

Oraz Łaską Bożą jak obdarzasz swoje sługi,

które są Ci wierne.

Osądź nas w Dzień Sądu Ostatecznego

zgodnie ze swoim uznaniem,

gdyż jedynie Ty Boże jesteś Jedynym Sędzią.

Niech będzie chwała Bogu Jedynemu. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1

1. Muzułmański Związek Religijny w Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej MZR, działa nieprzerwanie od 28 grudnia 1925 r. na podstawie 600-letniej tradycji istnienia Islamu w Polsce.

2. Obszarem działania MZR jest Rzeczypospolita Polska. MZR może działać poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej z zachowaniem obowiązujących  w tym zakresie  przepisów

3. Siedzibą władz naczelnych MZR jest Białystok.

4. MZR rządzi się przepisami swego wyznania, postanowieniami niniejszego Statutu oraz obowiązującym prawem państwowym.

5. Statut MZR przesyłany jest do wiadomości ministra właściwego do spraw wyznań religijnych.

6. Podstawą przepisów religijnych jest Koran i Sunna.

7. MZR posiada własną wewnętrzną strukturę organizacyjną oraz samodzielny samorząd, który jest niezależny od jakichkolwiek władz państwowych krajowych i zagranicznych.

8. MZR ma prawo powoływać i rozwiązywać gminy wyznania muzułmańskiego.

9. MZR może używać znaku, odznak i pieczęci według wzorów zatwierdzonych przez Kongres.

10. MZR prowadzi działalność wydawniczą oraz może posiadać własny organ prasowy, radiowy, telewizyjny oraz domenę internetową.

11. Członkiem MZR może być każdy obywatel RP, który wyznaje Islam oraz każdy muzułmanin, który posiada kartę stałego pobytu w  Rzeczpospolitej Polskiej.

12. MZR może sprawować opiekę religijną nad obcokrajowcami wyznania muzułmańskiego, którzy czasowo przebywają w  Rzeczypospolitej Polskiej.

13. MZR może prowadzić działalność gospodarczą, działalność charytatywną, może powoływać fundacje, szkoły, centra kultury, domy opieki społecznej.

14. MZR może przyjmować darowizny.

 

II. CELE I SPOSÓB ICH REALIZACJI

 

§ 2

Muzułmański Związek Religijny dąży do realizacji następujących celów:

a) Reprezentowanie interesów członków MZR wobec władz państwowych, samorządowych oraz organizacji pozarządowych.

b) Reprezentowanie polskich wyznawców Islamu wobec muzułmańskich ośrodków zagranicznych.

c) Szerzenie idei Islamu, nauka i utrwalanie zasad religii Islamu.

d) Pogłębianie wiedzy o nauce, kulturze i sztuce muzułmańskiej.

e) Sprawowanie pieczy nad istniejącymi meczetami, centrami kultury, domami religijnymi i cmentarzami, które wraz z nieruchomościami gmin muzułmańskich stanowią nierozłączną całość zwaną  wakufem.

f) Podejmowanie niezbędnych działań w zakresie budowy nowych obiektów religijnych i przygotowanie kadry do ich prowadzenia.

g) Udzielanie pomocy członkom MZR oraz osobom ubogim i potrzebującym.

 

§ 3

1. Realizacja celów stawianych Muzułmańskiemu Związkowi Religijnemu następuje poprzez:

a) organizowanie wspólnych modlitw oraz udzielanie posług religijnych,

b) naukę religii,

c) czuwanie nad przestrzeganiem zasad zawartych w Koranie i wymogów Szariatu,

d) organizowanie  obchodów  świąt  muzułmańskich i innych  ważniejszych wydarzeń związanych z Islamem,

e) organizowanie pielgrzymek do miejsc świętych,

f) organizowanie kursów, obozów, odczytów seminariów, spotkań autorskich, wystaw, ekspozycji muzealnych,

g) współudział w przygotowywaniu audycji radiowych, telewizyjnych oraz publikacji prasowych,

h) prowadzenie działalności charytatywno-opiekuńczej,

i) prowadzenie działalności wydawniczej,

j) prowadzenie działalności gospodarczej,

k) zakładanie spółek, fundacji, stowarzyszeń oraz innych organizacji,

l) prowadzenie działań inwestycyjnych i remontowych celem poprawy warunków lokalowych w poszczególnych muzułmańskich gminach wyznaniowych.

2. MZR realizuje swoje zadania własnymi siłami. W trakcie realizacji celów statutowych MZR może nawiązywać kontakty i współdziałać z zagranicznymi ośrodkami wyznania muzułmańskiego, zwracać się o pomoc do organizacji pozarządowych oraz do właściwych organów administracji państwowej i samorządowej Rzeczypospolitej Polskiej.

 

III. CZŁONKOWIE MZR, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

 

§ 4

1. Członkiem zwyczajnym MZR może zostać osoba prawna respektująca zasady działania i cele MZR oraz pełnoletnia osoba fizyczna spełniająca warunki określone w § 1 pkt. 11.

2. Osoba wyznania muzułmańskiego zrodzona z obojga lub jednego z rodziców tego wyznania, zamieszkała na terenie działania Gminy muzułmańskiej, po osiągnięciu 18 roku życia, staje się zwyczajnym członkiem MZR bez konieczności dokonywania jakichkolwiek czynności związanych z przystąpieniem do MZR. Zarząd Gminy obowiązany jest dokonać wpisania takiej osoby do rejestru członków zwyczajnych gminy, na obszarze działania, której ta osoba zamieszkuje.

3. Dzieci i młodzież do 18 roku życia są członkami podopiecznymi gminy.

4. Osoby pełnoletnie, które uprzednio były wyznawcami innej wiary, a obecnie pragną wstąpić w szeregi MZR, są zobowiązane przedłożyć Zarządowi Gminy:

a) zaświadczenie wydane przez Imama Gminy muzułmańskiej MZR o przyjęciu Islamu,

b) deklarację członkowską,

c) pisemne poparcie dwóch członków MZR,

d) oraz okazać do wglądu dowód tożsamości w celu stwierdzenia obywatelstwa polskiego lub kartę stałego pobytu.

5. Okres próbny członka przyjętego w trybie określonym w ust. 5 niniejszego paragrafu trwa dwa lata. W okresie próbnym członek nie posiada czynnego prawa wyborczego, natomiast nabywa prawa członka podopiecznego.

6. Członkiem honorowym może zostać osoba szczególnie zasłużona dla MZR.

7. Członkiem wspierającym może zostać osoba fizyczna lub prawna współdziałająca w realizacji statutowych celów MZR.

8. Członków zwyczajnych i podopiecznych przyjmuje do MZR Zarząd Gminy.

9. Godność członka honorowego nadaje Najwyższe Kolegium MZR z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Gminy.

10. Członka wspierającego przyjmuje Najwyższe Kolegium lub Zarząd Gminy.

11. Członkowie honorowi i wspierający nie posiadają prawa wyborczego, nie nabywają także praw członka podopiecznego.

 

§ 5

1. Członek zwyczajny MZR ma prawo:

a) brania czynnego udziału w statutowej działalności MZR,

b) noszenia odznak związku, reprezentowania jego barw i znaków.

2. Do obowiązków członka MZR należy:

a) branie czynnego udziału w działalności MZR,

b) stosowanie się do postanowień statutu MZR, regulaminów i uchwał władz MZR,

c) dbanie o prestiż i rozwój MZR, chronienie własności MZR jako wspólnego dobra wszystkich jego członków oraz zwalczanie przejawów jego marnotrawstwa,

d) regularne opłacanie składek członkowskich,

e) nieustanne pogłębianie wiedzy o Islamie i jej szerzenie,

f) osobiste zaangażowanie  w realizację celów ustalonych przez władze MZR.

3. Członkostwo w MZR  w Rzeczypospolitej Polskiej wygasa wskutek :

a) wystąpienia

b) wykluczenia

c) śmierci

d) przestania być muzułmaninem.

 

§ 6

1. Osobie pozbawionej członkostwa w MZR  przysługuje prawo wniesienia odwołania do Najwyższego Kolegium MZR. Odwołanie winno zostać wniesione do NK MZR nie później niż 30 dnia od daty  otrzymania zawiadomienia o decyzji skreślającej z członkostwa w MZR. Odwołanie w miarę możności powinno zostać rozpatrzone na najbliższym posiedzeniu NK MZR. O decyzji NK MZR zainteresowany winien zostać powiadomiony niezwłocznie.

2. Od decyzji NK MZR zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się do Kongresu Muzułmańskiego w terminie 14 dni od otrzymania decyzji NK MZR. Odwołanie winno zostać rozpatrzone na najbliższym Kongresie MZR Do czasu rozpatrzenia odwołania skreślony członek traktowany jest jak członek podopieczny Gminy. Decyzja Kongresu MZR  jest ostateczna i nie przysługuje od niej jakiekolwiek odwołanie.

3. Skreślony członek  może ponownie przystąpić do MZR w każdym czasie. Wymagane jest pisemne poparcie dwóch członków zwyczajnych MZR oraz pisemna opinia Imama gminy muzułmańskiej właściwej ze względu na miejsce zamieszkania zainteresowanego.

4. Od decyzji odmownej zainteresowany ma prawo wnieść prośbę o ponowne rozważenie jego zgłoszenia o przystąpienie do MZR do Najwyższego Kolegium MZR. Do postępowania stosuje się postanowienia § 6 ust. 1 statutu. Decyzja Najwyższego Kolegium MZR jest ostateczna i nie przysługuje od niej jakiekolwiek odwołanie.

5. Każdy członek MZR ma prawo zwracać się w każdej sprawie związanej z członkostwem w MZR do wszystkich władz MZR z Kongresem włącznie.

6. Członek podopieczny ma prawo brać udział w pracach MZR z głosem doradczym, działać w jego komisjach, wypowiadać się we wszystkich sprawach związkowych, zgłaszać swoje opinie, wnioski i postulaty organom MZR oraz korzystać z jego pomocy.

 

IV. STRUKTURA ORGANIZACYJNA MZR

 

§ 7

Strukturę organizacyjną MZR stanowią:

1. Gminy muzułmańskie.

2. Imamat polowy Wojska Polskiego.

3. Szkoły muzułmańskie.

4. Stowarzyszenia muzułmańskie muzułmanów polskich, którzy nie są członkami zwyczajnymi MZR, a chcą aby ich organizacja wchodziła w strukturę MZR.

 

V. WŁADZE MUZUŁMAŃSKIEGO ZWIĄZKU RELIGIJNEGO W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

 

§ 8

1. Organami MZR są:

a) Wszechpolski Kongres Muzułmańskiego Związku Religijnego,

b) Najwyższe Kolegium Muzułmańskiego Związku Religijnego,

c) Główna Komisja Rewizyjna Muzułmańskiego Związku Religijnego,

d) Ogólne Zebranie Członków Gminy muzułmańskiej,

e) Zarząd Gminy muzułmańskiej,

f) Komisja Rewizyjna Gminy muzułmańskiej.

2. Kadencja organów MZR trwa 5 lat.

3. Członkowie organów MZR mogą być wybierani ponownie na kolejną kadencję.

4. Organy MZR działają kolegialnie, uchwały, decyzje, postanowienia, zalecenia bądź stanowiska zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy członków, chyba że statut stanowi inaczej.

5. Uchwały, decyzje, postanowienia, zalecenia bądź stanowiska organów wyższego szczebla są wiążące dla organów niższych szczebli.

6. W wyborach organów MZR wszystkich szczebli obowiązuje tajność głosowania. W innych przypadkach decyzje podejmowane są jawnie, lecz zawsze zarządza się głosowanie tajne, jeśli takiego zażąda choćby jeden z obecnych.

 

1. WSZECHPOLSKI KONGRES MUZUŁMAŃSKIEGO ZWIĄZKU RELIGIJNEGO W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

 

§ 9

1. Najwyższym organem MZR jest  Wszechpolski Kongres Muzułmańskiego Związku Religijnego, który stanowią delegaci z poszczególnych gmin i stowarzyszeń.

2. Mufti jako Przewodniczący Najwyższego Kolegium MZR na 8 tygodni przed Kongresem powiadamia pisemnie Zarządy Gmin i Stowarzyszeń o decyzji zwołania kongresu, podając proponowany termin Kongresu, miejsce obrad oraz liczbę przysługujących mandatów.

3. Liczbę mandatów na Kongres ustala NK MZR stosownie do liczby członków zwyczajnych Gminy oraz liczbę delegatów dla poszczególnych Stowarzyszeń.

4. Delegaci na Kongres są wybierani na zebraniach członków zwyczajnych gmin, w ramach przydzielonych limitów. Gminy mogą wybierać także zastępców delegatów. Wybrani delegaci, także ich zastępcy winni zostać zgłoszeni NK MZR nie później niż 4 tygodnie przed terminem rozpoczęcia Kongresu.

5. Czynne prawo wyborcze w wyborach delegatów na Kongres posiadają wszyscy członkowie zwyczajni gminy.

6. Bierne prawo wyborcze w wyborach delegatów na Kongres przysługuje członkom zwyczajnym, którzy ukończyli 21 lat.

7. Mandat delegata jest ważny do następnego wyboru delegatów.

8. O powołaniu bądź odwołaniu osoby sprawującej funkcję w organach MZR, NK MZR zawiadamia niezwłocznie właściwy organ administracji rządowej, w przypadku osoby piastującej funkcję w NK MZR ministra właściwego do spraw wyznań religijnych.

9. Zawiadomienie powinno zawierać dane personalne osoby, jej obywatelstwo, miejsce zamieszkania oraz charakter pełnionej funkcji.

 

§ 10

1. Zwyczajny Kongres Muzułmański odbywa się raz na pięć lat.

2. Kongres zwołuje NK MZR.

3. Zawiadomienie o terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad powinno być doręczone delegatom, co najmniej 14 dni przed Kongresem.

 

§ 11

1. Nadzwyczajny Kongres Muzułmański może odbywać się w każdym czasie i jest zwoływany przez NK MZR z własnej inicjatywy, na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej MZR lub na pisemne żądanie, co najmniej połowy delegatów ostatniego Kongresu.

2. Nadzwyczajny Kongres musi być zwołany najpóźniej w terminie 3 miesiące od daty zgłoszenia żądania lub wniosku wraz z propozycją porządku obrad. Zaproponowany porządek obrad może być zmieniony lub uzupełniony na wniosek NK MZR, Głównej Komisji Rewizyjnej MZR lub 1/4 delegatów nie później niż przed zatwierdzeniem porządku obrad.

3. Delegatami na Nadzwyczajny Kongres są delegaci na ostatni Kongres Zwyczajny. Gmina ma prawo dokonać nowych wyborów delegatów na ogólnym zebraniu członków zwyczajnych gminy, przy czym w zawiadomieniu o ogólnym zebraniu gminy musi być informacja o wyborze delegatów.

 

§ 12

1. Najwyższe Kolegium MZR ustala datę i miejsce zwołania Kongresu, proponuje porządek obrad i zaprasza gości.

2. Porządek obrad zatwierdza Kongres.

 

§ 13

1. Kongres jest zdolny do podejmowania prawomocnych uchwał, gdy na sali obrad znajduje się przynajmniej połowa delegatów wybranych na Kongres.

2. W sytuacji, gdy nie dochodzi do zebrania się Kongresu w pierwszym terminie zwołania, Mufti jako Przewodniczący NK MZR ustala drugi termin, który może być wyznaczony  nie wcześniej niż upływie pół godziny od pierwszego terminu odbycia Kongresu. Kongres zwołany w drugim terminie jest zdolny do podejmowania prawomocnych uchwał bez względu na liczbę obecnych na sali delegatów.

 

§ 14

1. Kongres otwiera Mufti jako Przewodniczący NK MZR lub jego zastępca i zgłasza kandydata na Przewodniczącego Kongresu.

2. Kandydata na Przewodniczącego Kongresu zgłosić mogą delegaci. Zgłoszenie kandydatury wymaga poparcia, co najmniej 1/5 obecnych delegatów.

3. Przewodniczącego delegaci wybierają w głosowaniu jawnym, chyba że na wniosek któregokolwiek delegata Kongres zadecyduje inaczej.

4. W celu usprawnienia przebiegu obrad Kongres MZR ze składu delegatów powołuje dodatkowo:

a) zastępcę Przewodniczącego Kongresu,

b) sekretarza i protokolantów,

c) komisję mandatową,

d) komisję skrutacyjną,

e) komisję wniosków i uchwał.

5. Funkcji określonych w ust. 1 i 4 nie można łączyć.

 

§ 15

Do kompetencji Kongresu MZR należy podejmowanie wszelkich decyzji nie zastrzeżonych dla innych organów MZR, w szczególności:

1. przyjmowanie sprawozdań  z działalności Najwyższego Kolegium MZR, Głównej Komisji Rewizyjnej MZR, Gmin muzułmańskich, stowarzyszeń, centrów kultury, fundacji,

2. udzielanie absolutorium z działalności organów MZR z upływającej kadencji,

3. ocena wykonywania obowiązków religijnych przez Imamów,

4. zatwierdzenie regulaminów działania organów MZR,

5. ustalanie programów działania MZR,

6. wybór i odwoływanie Muftiego, a na jego wniosek pozostałych członków Najwyższego Kolegium MZR,

7. wskazywanie osoby spośród członków NK MZR do pełnienia funkcji Przewodniczącego NK MZR  w razie wakatu na  stanowisku Muftiego

8. wybór członków Głównej Komisji Rewizyjnej MZR,

9. dokonywanie zmian w statucie MZR,

10. udzielanie absolutorium ustępującemu NK MZR na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej MZR,

11. rozpatrywanie spraw wniesionych na obrady Kongresu, a dotyczących całokształtu funkcjonowania MZR i jego członków,

12. rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu Gminy muzułmańskiej i NK MZR w sprawach dotyczących stwierdzenia ustania członkostwa w MZR,

13. rozpatrywanie odwołań Gmin muzułmańskich od decyzji NK MZR znoszących dotychczasowe gminy bądź przekształcających już istniejące gminy,

14. podejmowanie decyzji o zbyciu nieruchomości należących do MZR,

15. podejmowanie decyzji o nabywaniu, zamianie lub obciążeniu majątku należącego do MZR o wartości przekraczającej określoną do wyłącznej kompetencji NK MZR,

16. określanie maksymalnej wartości, odnośnie której NK MZR może podejmować decyzję o nabywaniu, zamianie lub obciążeniu majątku należącego do MZR,

17. decydowanie o innych sprawach istotnych dla MZR.

 

§ 16

Uchwały dotyczące zmian w Statucie MZR są prawomocne, gdy głosowało za nimi, co najmniej 2/3 obecnych na Kongresie liczby delegatów.

 

§ 17

1. Obrady Kongresu oraz wybory władz MZR powinny odbywać się zgodnie z zatwierdzonym przez Kongres regulaminem obrad.

2. Obrady Kongresu są protokołowane, a protokół podpisują: Przewodniczący Kongresu, jego zastępca, sekretarz oraz protokolant bądź protokolanci.

3. Podejmowane uchwały oraz protokoły z obrad Kongresu przechowywane są przez NK MZR.

 

2. NAJWYŻSZE KOLEGIUM MUZUŁMAŃSKIEGO ZWIĄZKU RELIGIJNEGO W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

 

§ 18

1. Najwyższe Kolegium MZR jest organem wykonawczym Muzułmańskiego Związku Religijnego.

2. W wyjątkowych sytuacjach NK MZR może podjąć postanowienie z mocą uchwały Kongresu MZR, które obowiązuje do najbliższego posiedzenia Kongresu.

3. Postanowienie takie posiada moc prawną, o ile zostało podjęte jednogłośnie.

4. O fakcie podjęcia takiej uchwały niezwłocznie zawiadamiany jest Przewodniczący  Głównej Komisji Rewizyjnej.

5. Główna Komisja Rewizyjna MZR może, w wypadku uznania uchwały za niezgodną ze Statutem MZR, zażądać zwołania Nadzwyczajnego Kongresu, dla ustosunkowania się do przedmiotowego postanowienia NK MZR w trybie określonym w  § 11 Statutu.

                                                                    

§ 19

1. Najwyższe Kolegium MZR składa się z Przewodniczącego i  6 członków.

2. Przewodniczącym NK MZR jest Mufti Muzułmańskiego Związku Religijnego.

3. Kongres MZR w Rzeczypospolitej Polskiej wybiera również zastępców członków z grona osób, które uzyskały w wyborach na członków NK MZR w Rzeczypospolitej Polskiej kolejne miejsca pod względem liczby głosów.

4. Liczba zastępców członków NK jest każdorazowo ustalana przy wyborze danego składu NK MZR.

5. W razie wakatu na stanowisku członka NK, mandat ten powierza się w pierwszej kolejności zastępcy członka.

6. W przypadku odmowy przyjęcia mandatu członka NK przez wybranych zastępców, mandat ten należy powierzyć innemu kompetentnemu członkowi zwyczajnemu MZR, który pełni tę funkcję do najbliższego Kongresu  MZR.

7. Zastępcy członków mogą brać udział w pracy kolegium jedynie z głosem doradczym.

8. Zastępcy członków w głosowaniu nie biorą udziału.

9. W posiedzeniach NK MZR jest zobowiązany uczestniczyć, bez prawa głosu, Przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej MZR.

10. Na posiedzenia mogą być zapraszane także inne osoby w charakterze gości obrad, a w szczególności Przewodniczący poszczególnych gmin.

 

 

§ 20

Do piastowania mandatu członka NK MZR jest wymagane, poza innymi warunkami przewidzianymi w Statucie w § 4 ust. 1, także:

a) ukończenie 25 lat,

b) posiadanie dyplomu ukończenia szkoły średniej,

c) obywatelstwo polskie,

d) nie pełnienie funkcji we władzach innych organizacji religijnych w Rzeczypospolitej Polskiej.

 

§ 21

Do piastowania funkcji Muftiego wymagane jest, poza warunkami przewidzianymi                 w Statucie w § 4 ust. 1,  również:

a) ukończenie 25 lat,

b) ukończenie wyższych studiów teologicznych z zakresu religii Islamu

c) posiadanie obywatelstwa polskiego,

d) charakteryzowanie się nieskazitelną opinią,

e) nie pełnienie funkcji we władzach innych organizacji religijnych w Rzeczypospolitej Polskiej.

 

§ 22

1. Przewodniczącym NK MZR jest Mufti, który kieruje pracami Najwyższego Kolegium i reprezentuje MZR na zewnątrz. Sprawuje on zwierzchnią władzę w Muzułmańskim Związku Religijnym w Rzeczypospolitej Polskiej oraz wykonuje nadzór nad wykonywaniem obowiązków przez duchowieństwo i pieczę nad potrzebami religijnymi muzułmanów

2. Mufti stoi na czele Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej i reprezentuje go wobec władz państwowych, wobec kościołów i innych związków religijnych na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, wobec zagranicznych związków religijnych muzułmanów, porozumiewając się z nimi bezpośrednio w sprawach religijnych.

3. Mufti, zważywszy szczególne potrzeby MZR, może powołać kancelarię bądź sekretariat dla obsługi NK MZR poza siedzibą MZR.

4. Mufti ustępując ze stanowiska Przewodniczącego NK MZR zachowuje dożywotnio tytuł Muftiego. Jego status w MZR określa Kongres.

 

§ 23

Mufti może być odwołany z funkcji w przypadku:

1. zaniedbywania pełnionych obowiązków,

2. działania na szkodę społeczności muzułmańskiej,

3. popełnienia czynu niezgodnego z etyką i zasadami religii muzułmańskiej,

4. popełnienia przestępstwa dokonanego z niskich pobudek, jak też za popełnienie czynu hańbiącego,

5. zrzeczenia się obywatelstwa polskiego.

 

§ 24

Do składania oświadczeń woli w imieniu MZR uprawnieni są dwaj członkowie Najwyższego Kolegium MZR, w tym Przewodniczący NK MZR bądź upoważniona przez niego osoba.

 

§ 25

Do kompetencji Najwyższego Kolegium MZR należą wszelkie sprawy nie zastrzeżone do kompetencji innych organów, a w szczególności:

1. rozstrzyganie spraw wyznaniowych, dotyczących zasad nauki Islamu oraz praktyk religijnych, aby przebiegały w zgodzie z zasadami Koranu i Sunny,

2. kierowanie działalnością Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej,

3. reprezentowanie MZR wobec władz państwowych krajowych i zagranicznych, samorządowych, kościołów i innych związków religijnych na obszarze Polski, a także wobec muzułmańskich organizacji za granicą,

4. ogólna piecza nad potrzebami religijnymi muzułmanów, zwłaszcza nad nauczaniem religii i przygotowaniem kandydatów na Imamów i Muezinów,

5. określenia zasad wykonywania praktyk religijnych osobom wyznania muzułmańskiego,

6. dbanie o czystość doktrynalną wyznania, w tym przeciwstawianie się teoriom rozpowszechnianym przez ugrupowania mieniące się muzułmańskimi, a uznawanymi przez ogół wyznawców Islamu za nie muzułmańskie,

7. sprawowanie nadzoru nad imamami, stwarzanie warunków dla ich dokształcania i rozwoju,

8. przekazywanie i krzewienie tradycji, historii, prawa, kultury oraz sztuki Islamu,

9. nadzorowanie pracy Gmin wyznaniowych,

10. sprawowanie zwierzchniego nadzoru nad Gminą muzułmańską w zakresie nauczania religii,

11. rozstrzyganie w rozumieniu § 6 pkt. 4 zd. 3 Statutu wniesionych sprzeciwów od uchwał podjętych przez Ogólne Zebranie Członków Gminy,

12. powoływanie nauczycieli religii i prowadzenie nauki religii dzieci i dorosłych,

13. zbieranie, badanie i popularyzowanie obyczajów związanych z kultem religijnym oraz dbanie o rozwój tradycji i kultury muzułmanów polskich,

14. nadawanie kandydatom tytułów Religii Muzułmańskiej: imama, muezina, hodżdżego oraz tytułów honorowych,

15. zatwierdzanie imamów i muezinów na funkcyjne stanowiska występujące w strukturze organizacyjnej MZR oraz ich odwoływanie,

16. działanie prawne w imieniu MZR i jego poszczególnych gmin wyznaniowych,

17. sprawowanie nadzoru nad majątkiem MZR,

18. przyjmowanie darowizn i zapisów na rzecz MZR,

19. podejmowanie decyzji o nabywaniu, zamianie lub obciążeniu majątku nieruchomego MZR do wysokości ustalonej przez Kongres Muzułmański,

20. tworzenie nowych Gmin, znoszenie istniejących lub ich przekształcanie,

21. sprawy reorganizacji gmin oraz zmiana granic ich działania,

22. zatwierdzanie budżetu i sprawozdań finansowych gmin,

23. budowa meczetów, domów modlitw, mizarów, zakładów dobroczynnych, szkół i centrów kultury,

24.  prowadzenie inwestycji gospodarczych,

25. rozwijanie działalności wydawniczej,

26. prowadzenie ewidencji adresowej ludności muzułmańskiej zrzeszonej w MZR i opracowywanie danych statystycznych dotyczących członków, stosownie do obowiązujących w tym zakresie przepisów.

27. utrzymywanie kontaktów z muzułmańskimi związkami i stowarzyszeniami religijnymi celem doskonalenia nauki religii,

28. wydawanie przepisów, regulaminów i instrukcji w sprawie realizacji postanowień wynikających ze Statutu, uchwał Kongresu MZR i postanowień NK MZR,

29. prowadzenie działalności charytatywnej,

30. nadzorowanie działalności zakładów dobroczynnych, szkół, centrów kultury i fundacji powołanych przez MZR,

31. uchwalanie w porozumieniu z Ministerstwem Obrony Narodowej szczegółowego trybu   powoływania i odwoływania Naczelnego Imama Polowego Wojska Polskiego oraz imamów i muezinów wojskowych oraz organizację Muzułmańskiego Duszpasterstwa    Wojskowego.

 

§ 26

1. W przypadku stwierdzenia, że działalność Zarządu Gminy lub poszczególnych jego członków jest sprzeczna z postanowieniami Statutu MZR, uchwałami i decyzjami władz MZR, albo stoi w kolizji z obowiązującym prawem państwowym, względnie działania Zarządu Gminy szkodzą interesom MZR, naruszają dobre imię MZR,                a także, gdy zarząd nie przejawia skutecznej działalności, Najwyższe Kolegium może taki zarząd odwołać.

2. NK jest zobowiązane powołać komisaryczny zarząd gminy, zlecając mu prowadzenie spraw gminy do momentu zwołania ogólnego zebrania członków zwyczajnych gminy. Na polecenie NK MZR komisaryczny zarząd gminy zwołuje Ogólne Zebranie Członków w celu wyboru nowego zarządu, które powinno odbyć się w ciągu 3 miesięcy od momentu powołania  komisarycznego zarządu  gminy.

 

§ 27

Zarządy Gmin MZR ze zbieranych składek przekazują na rzecz NK MZR kwoty złotówkowe stanowiące równowartość 20 % miesięcznych wpływów ze składek od każdego członka Gminy.

 

§ 28

1. Posiedzenie NK MZR zwołuje Mufti jako Przewodniczący NK w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.

2. Każda sprawa dotycząca celów MZR lub poszczególnego członka MZR może być rozstrzygana na posiedzeniu NK MZR.

3. Po zatwierdzeniu Statutu przez Kongres, NK jest zobowiązane do opracowania regulaminu pracy NK, nie później niż w okresie 3 miesięcy od daty powołania NK MZR.

4. W oparciu o regulamin pracy NK przyjmowany zostaje plan posiedzeń NK MZR na dany rok kadencji.

 

§ 29

1. Powołuje się Radę Imamów Gmin muzułmańskich jako organ doradczy Muftiego.

2. Status Rady Imamów określa NK MZR.

3. Mufti zasięga opinii Rady Imamów w każdej sprawie, w której uzna to za stosowne.

 

3. GŁÓWNA KOMISJA REWIZYJNA MUZUŁMAŃSKIEGO ZWIĄZKU RELIGIJNEGO W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

 

§ 30

1. Główna Komisja Rewizyjna  MZR w Rzeczypospolitej Polskiej składa się z 5 osób wybieranych przez Kongres MZR

2. Członkiem Głównej Komisji Rewizyjnej może być osoba spełniająca warunki określone § 4 ust. 1 i § 20.

3. Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej na pierwszym posiedzeniu wybierają spośród siebie:

a) Przewodniczącego,

b) Zastępcę przewodniczącego,

c) Sekretarza,

d) dwóch  członków.

4. Zadaniem Głównej Komisji Rewizyjnej jest:

a) czuwanie nad przestrzeganiem postanowień wynikających ze Statutu MZR              i prawa państwowego,

b) kontrola zgodności ze Statutem wydawanych przez NK MZR postanowień na podstawie § 18 ust. 2,

c) nadzorowanie przebiegu realizacji uchwał podjętych przez kongres MZR,

d) czuwanie nad gospodarczą i finansową działalnością MZR,

e) wydawanie regulaminów kontroli dla komisji rewizyjnych gmin.

5. Podstawą do działania Głównej Komisji Rewizyjnej jest Statut MZR, Regulamin pracy GKR  i plan roczny kontroli podany do wiadomości NKMZR.

6. Główna Komisja Rewizyjna realizuje swoje zadania poprzez dokonywanie kontroli działalności:

a) NK MZR i jego organów pomocniczych,

b) Zarządów Gmin,

c) Komisji Rewizyjnych Gmin.

7. Główna Komisja Rewizyjna w oparciu o ustalenia kontroli wydaje dla właściwego organu polecenia, zalecenia, wnioski dotyczące usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, z jednoczesnym podaniem terminu realizacji przekazanych ustaleń.

8. Szczegółowy zakres działania Głównej Komisji Rewizyjnej określa jej regulamin pracy zatwierdzony przez Kongres MZR.

 

VI. GMINY WYZNANIOWE MUZUŁMAŃSKIEGO ZWIĄZKU RELIGIJNEGO                 W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

 

§ 31

1. Gmina muzułmańska posiada osobowość prawną.

2. Osobowość prawną nowopowstała Gmina nabywa z chwilą zawiadomienia przez NK MZR wojewody właściwego ze względu na siedzibę gminy o jej powołaniu.

3. Zawiadomienie powinno zawierać informację o siedzibie Gminy, jej zasięgu terytorialnym oraz osobach wchodzących w skład jej organów.

4. Odpis zawiadomienia wraz z umieszczonym na nim potwierdzeniem odbioru stanowi dowód uzyskania osobowości prawnej.

5. Najwyższe Kolegium MZR może dokonać zniesienia lub przekształcenia istniejących gmin. O fakcie tym zawiadamia się wojewodę właściwego ze względu na siedzibę gminy. Odpis zawiadomienia wraz z umieszczonym na nim potwierdzeniem odbioru stanowi dowód utraty osobowości prawnej.

6. Do gminy przekształconej stosuje się odpowiednio postanowienia ust. 2 - 4.

 

§ 32

Gminy muzułmańskie organizują życie religijne swoich członków i sprawują nadzór nad udzielaniem im posług religijnych.

 

 

§ 33

Organami  muzułmańskiej gminy wyznaniowej  są:

a) Ogólne Zebranie Członków Gminy,

b) Zarząd Gminy,

c) Komisja Rewizyjna Gminy.

 

§ 34

1. Zebranie Ogólne Członków Gminy zwołuje Przewodniczący Zarządu Gminy lub jego zastępca z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej Gminy lub NK MZR. We wniosku winien być podany proponowany termin i porządek obrad.

2. Uczestnikami Ogólnego Zebrania  Członków Gminy są jej członkowie umieszczeni w spisie.

3. Ogólne Zebranie jest zdolne do podejmowania prawomocnych uchwał, przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania. Jeżeli zebranie nie dochodzi do skutku w pierwszym terminie, następne może odbyć się po upływie półgodziny od pierwszego terminu i jest zdolne do podejmowania prawomocnych uchwał bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.

4. Ogólne Zebranie wybiera Przewodniczącego i Protokolanta zebrania spośród obecnych członków zwyczajnych. Wybrany Przewodniczący kieruje obradami i czuwa nad prawidłowością przebiegu zebrania.

5. Obrady Ogólnego Zebrania są protokołowane, a protokół podpisują: Przewodniczący oraz protokolant.

6. Podejmowane uchwały oraz protokoły z obrad Ogólnego Zebrania przechowywane są przez Zarząd Gminy. Odpis protokołu przesyła niezwłocznie do wiadomości NK MZR.

 

§ 35

Kompetencje Ogólnego Zebrania Członków Gminy:

1. przyjmowanie sprawozdań oraz ocena pracy Zarządu Gminy i Komisji Rewizyjnej Gminy,

2. zatwierdzanie programów działania dla Zarządu Gminy i Komisji Rewizyjnej Gminy,

3. uchwalanie regulaminu pracy Ogólnego Zebrania Członków Gminy, Zarządu Gminy   i Komisji Rewizyjnej Gminy,

4. udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Gminy,

5. rozpatrywanie wszelkich spraw związanych z funkcjonowaniem Gminy wniesionych przez NK MZR, Zarząd Gminy, Komisję Rewizyjną Gminy lub przez członków Gminy,

6. sprawowanie zwierzchniego nadzoru nad wykonywaniem obowiązków religijnych przez Imama i Muezina oraz w zakresie nauczania religii,

7. ustalanie programów i wytycznych działania gminy,

8. ustalanie wysokości składek członkowskich na rzecz gminy,

9. wybór Zarządu Gminy, Komisji Rewizyjnej Gminy oraz delegatów na Kongres MZR,

 

§ 36

O podjętych uchwałach Przewodniczący Ogólnego Zebrania Sprawozdawczo-Wyborczego Członków Gminy zobowiązany jest zawiadomić w ciągu 7 dni NK MZR, dołączając protokół zebrania z ewentualnymi sprzeciwami od podjętych uchwał.

 

§ 37

1. Zarząd Gminy powoływany jest przez Ogólne Zebranie dla realizacji programu działania i celów gminy oraz do bieżącego zarządzania gminą i jej majątkiem.

2. Zarząd gminy jest wybierany w składzie 5-7 osób, w tym:

a) Przewodniczący Zarządu,

b) Zastępca Przewodniczącego,

c) Sekretarz,

d) Skarbnik,

e) Imam Gminy,

f) Członkowie.

3. Zarząd Gminy nie może zbyć majątku nieruchomego gminy bez zgody Najwyższego Kolegium MZR.

4. Pracami Zarządu Gminy kieruje jej Przewodniczący, on też reprezentuje Gminę na zewnątrz.

 

§ 38

Do kompetencji Zarządu Gminy należą wszelkie sprawy nie zastrzeżone do kompetencji innych organów, w szczególności:

1. organizowanie zebrań gminnych,

2. zarządzanie miejscowym meczetem, domem religijnym, mizarem i pozostałym

majątkiem Gminy, łącznie ze zbieraniem składek na remonty i konserwację tych obiektów oraz ich utrzymanie w należytym stanie,

3. wykonywanie zarządzeń i poleceń organów zwierzchnich MZR.

4. prowadzenie ksiąg gminnych (ślubów, azanów, zgonów, rejestru pochówków na mizarze) i wydawanie na ich podstawie odpowiednich dokumentów na prośbę zainteresowanych osób,

5. organizowanie kursów, obozów, sesji, odczytów i dyskusji, spotkań autorskich, wystaw, ekspozycji muzealnych, audycji radiowych i telewizyjnych oraz zamieszczanie w prasie informacji o działalności Gminy i MZR,

6. podejmowania wszelkich innych działań niezbędnych dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania gminy.

 

§ 39

1. Komisja Rewizyjna Gminy jest wybierana przez Ogólne Zebranie Członków Gminy w składzie:

a) Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Gminy,

b) Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Gminy,

c) Sekretarza Komisji Rewizyjnej Gminy.

2. Do zadań Komisji Rewizyjnej Gminy należy:

a) czuwanie nad przestrzeganiem postanowień wynikających ze statutu MZR i prawa państwowego podczas działalności Gminy,

b) nadzorowanie przebiegu realizacji uchwał podjętych przez Kongres, NK MZR i Ogólne Zebranie Członków Gminy,

c) czuwanie nad gospodarczą i finansową działalnością Gminy,

d) realizacja poleceń lub zaleceń wydanych przez Główną Komisję Rewizyjną MZR.

3. Komisja Rewizyjna Gminy zadania swoje realizuje poprzez kontrole działalności Zarządu Gminy i jego organów pomocniczych.

4. W oparciu o ustalenia kontroli Komisja Rewizyjna Gminy wydaje Zarządowi Gminy polecenia, zalecenia i wnioski odnośnie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i jednocześnie wyznacza termin do złożenia sprawozdania z wykonania tych ustaleń. W razie rozbieżności stanowisk Komisji Rewizyjnej Gminy i Zarządu Gminy ostateczną decyzję podejmie Główna Komisja Rewizyjna MZR.

5. Komisja pracuje w oparciu o plan pracy przyjęty na dany rok przez Ogólne Zebranie Członków Gminy.

 

VII.   IMAMOWIE, MUEZINI, HODŻDŻY MUZUŁMAŃSKIEGO ZWIĄZKU RELIGIJNEGO W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

 

§ 40

1. Tytuły kwalifikacyjne Imama, Muezina i Hodżdżego nadaje Najwyższe Kolegium MZR na wniosek Rady Imamów, która wraz z wnioskiem przekłada orzeczenie o stanie umiejętności (wiedzy) danego kandydata do określonego tytułu. Otrzymany tytuł jest dożywotni.

2. Tryb postępowania odnośnie orzekania kwalifikacji danego kandydata na Imama, Muezina i Hoddżego ustala NK MZR w regulaminie opracowanym na wniosek Rady Imamów.

 

 

 

§ 41

1. NK MZR zatwierdza Imamów, Muezinów i Hoddżych na stanowiska funkcyjne występujące w strukturze organizacyjnej MZR. Imamowie, Muezini i Hoddży tytularni winni być preferowani przy obsadzie stanowisk funkcyjnych.

2. Kadencja funkcyjnego Imama, Muezina i Hoddżego na określonym stanowisku jest równa kadencji osoby sprawującej funkcję w odpowiednim organie MZR. Po upływie kadencji mogą oni być ponownie wybrani na poprzednią funkcję.

3. Imamowie i Muezini podczas wykonywania swoich obowiązków religijnych, jak też podczas brania udziału w różnych uroczystościach winni nosić ubiór tradycyjny (dżube) ustanowiony w religii muzułmańskiej.

 

§ 42

Oficjalnym językiem modlitwy w MZR jest klasyczny język arabski (język Koranu).

 

§ 43

Obowiązkiem Imamów i Muezinów jest wykonywanie pod ogólnym nadzorem NK MZR czynności związanych z zaspokajaniem potrzeb religijnych członków gmin wyznaniowych, a w szczególności:

a) prowadzenie modlitw,

b) nadawanie imion, udzielanie ślubów, dokonywanie pogrzebów i innych obrządków religijnych,

c) opiniowanie wniosków osób wyrażających chęć przyjęcia Islamu i udzielanie tym osobom azanów,

d) wydawanie zaświadczeń o przyjęciu Islamu,

e) nauka religii,

f) prowadzenie ksiąg metrykalnych.

 

 

§ 44

1. Małżeństwo zawarte w formie przewidzianej prawem wewnętrznym wywołuje takie same skutki, jak zawarte przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego, pod warunkiem dochowania wymogów określonych w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym.

2. Uroczystości pogrzebowe i nabożeństwa odbywają się zgodnie z zasadami Islamu na cmentarzach komunalnych przy zachowaniu obowiązującego prawa państwowego.

 

§ 45

1. Imam i Muezin są wybierani przez członków gminy na Ogólnym Zebraniu Członków Gminy.

2. Zatwierdzenia wyboru dokonuje NK MZR podejmując stosowną uchwałę.

3. Jeżeli Imam lub Muezin nie zostanie zatwierdzony, przeprowadza się ponowne wybory w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od otrzymania negatywnej decyzji NK MZR.

4. W przypadku nie dokonania wyboru Imama i Muezina w oznaczonym terminie NK MZR jest uprawnione do mianowania ich z urzędu według własnego uznania.

5. Imam Gminy z urzędu wchodzi w skład Zarządu Gminy.

 

§ 46

Imam i Muezin może być zawieszony przez NK MZR w pełnieniu funkcji bądź zwolniony  z jej pełnienia na określony czas lub na stałe, w przypadku:

1. zaniedbywania pełnionych obowiązków,

2. działania na szkodę gminy wyznaniowej lub społeczności muzułmańskiej,

3. popełnienia czynu niezgodnego z etyką i zasadami religii muzułmańskiej,

4. popełnienia przestępstwa dokonanego z niskich pobudek, jak też popełnienia czynu hańbiącego,

5. zrzeczenia się obywatelstwa polskiego.

 

§ 47

Imam jest odpowiedzialny za nauczanie religii w gminie. Bierze on udział w opracowaniu programu nauczania religii i doboru pomocy dydaktycznych związanych z tym programem. W zależności od sytuacji Zarząd Gminy może zobowiązać do bezpośredniego nauczania religii Imama, Muezina lub powołać Hodżdżego.

 

VIII.  DUSZPASTERSTWO WOJSKOWE  MZR W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

 

§ 48

1. Muzułmańskim Duszpasterstwem Wojskowym kieruje Naczelny Imam Polowy Wojska Polskiego.

2. Organem pomocniczym Naczelnego Imama Polowego Wojska Polskiego jest Imamat Polowy Wojska Polskiego.

3. Szczegółowy tryb powoływania i odwoływania Naczelnego Imama Polowego Wojska Polskiego oraz Imamów i Muezinów wojskowych oraz organizację Muzułmańskiego Duszpasterstwa Wojskowego określa statut uchwalony przez NK MZR w porozumieniu z Ministerstwem Obrony Narodowej.

 

VI.               MAJĄTEK I FUNDUSZE MZR W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

 

§ 49

1. Muzułmański Związek Religijny w Rzeczypospolitej Polskiej może mieć mienie ruchome i nieruchome, zarządzać nim i dysponować, zakładać swoje instytucje i fundacje oraz prowadzić działalność gospodarczą w celu pozyskiwania środków finansowych i materialnych na realizację zadań określonych statutem MZR.

2. Mieniem Gminy muzułmańskiej zarządza jej zarząd w ramach powołania.

3. Muzułmańskie gminy wyznaniowe zbierają od swoich członków fundusze na realizację zadań określonych niniejszym Statutem.

 

§ 50

1. Wakufem są nieruchomości, ruchomości bądź środki pieniężne darowane MZR w Rzeczypospolitej Polskiej lub Gminie muzułmańskiej.

2. Dysponowanie wakufem odbywa się zgodnie z wolą darczyńcy wyrażoną w akcie darowizny.

3. Wszelkie ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością stanowiącą wakuf muszą być wpisane w księdze wieczystej.

4. Nieruchomość obciążona hipotecznie nie może być przyjęta jako wakuf.

5. Fakt nadania nieruchomości cech wakufa należy odnotować w księdze wieczystej.

6. Nieruchomości, którym nadano cechy wakufy stanowią wieczysty majątek MZR bądź Gminy Muzułmańskiej i nie podlegają obciążeniu bądź jakiemukolwiek wyodrębnieniu.

 

§ 51

1. Źródłami finansowania działalności MZR  są:

a) składki członkowskie,

b) dochody z działalności gospodarczej,

c) dochody z wydawnictw,

d) dochody z eksploatacji wakufów,

e) dotacje, subwencje, darowizny.

2. Wpływy z podanych źródeł tworzą fundusz MZR .

3. Podstawą działalności finansowej jednostek organizacyjnych MZR jest budżet obejmujący wszystkie środki będące w ich dyspozycji.

4. MZR i Gmina muzułmańska ma prawo do zbierania ofiar na cele religijne, działalność charytatywno - opiekuńczą, naukową, oświatowo - wychowawczą oraz na utrzymanie duchownych.

5. Zbiórki ofiar określonych w ust. 4 nie wymagają zezwolenia jakiegokolwiek organu administracji rządowej i samorządowej, jeśli odbywają się w obiektach kultu religijnego bądź w miejscach lub okolicznościach zwyczajowo przyjętych oraz w sposób ustalony tradycyjnie.

 

X. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 52

1. Rozwiązanie Muzułmańskiego Związku Religijnego może nastąpić wyłącznie na podstawie prawomocnej uchwały Kongresu.

2. Wniosek o rozwiązanie MZR powinien zostać wprowadzony do porządku obrad stosownie do postanowień § 10 ust. 3 i § 12 ust. 2. Nie może być umieszczony w porządku obrad Kongresu w trybie § 11 ust. 2 zd. 2.

3. Majątek likwidowanego MZR może być przeznaczony wyłącznie na rozwój Islamu w RP, a o sposobie zagospodarowania majątku MZR  decyduje ostatni Kongres.

 

§ 53

Niniejszy Statut został uchwalony przez Nadzwyczajny Wszechpolski Kongres Muzułmańskiego Związku Religijnego w RP w dniu 20 marca 2004 r., a zatem przyjęty jako podstawa do działalności Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej.